Patrik om religion

Vad hardu för religion?

Jag är troende kristen (men bara om man definierar kristen så som jag definierar det, dvs. checka in alla fördommar du har mot kristna i garderoben tack.)  

Troende/icke troende?

Jag är som sagt troende, min tro, min andlighet är en verklighet jag lever i varje dag, varje minut, när jag vaknar, äter frukost, går till jobbet, tränar, har sex och till och med när jag sover. 

Vad säger din religion om just homosexuella relationer?

Det är skillnad på vad min religion och min tro säger. Traditionell,vanilj kristendom fördömmer homosexualitet och menar att man gör det baserat på bibeltexten (man kan bara göra det om man editerar ganska hårt vilka bibel ord man vill och inte vill läsa). Tex. (som Cim, mycket riktigt påpekade) beskrivs en man som ligger med en man som tuevah i gamla testamentet, vilket lättast översätts som styggelse men det är också tuevah för en kvinna att ha på sig byxor, att röra vid grisskin eller att äta gris, så de här renhets lagarnba fördömmer inte bara homosexuella utan näst intill alla kvinnor (som har byxor) och män (som spelar fotboll) och alla som någonsin ätit ett svenskt julbord. Vad som är tydligt är att bibeln egentligen inte talar om sexualitet utan makt/samhällsstruktur och de här lagarna var en del av det allmänrådande kvinno förtrycket. Jag har skrivit mer om detta i min blogg serie om HBTQ (Om HBTQ Inledning).
 
Nu är jag inte vanilj kristen utan progressiv queer teolog. Det betyder att jag är övertygad om att vi är skapade till att vara sexuella varelser, att gud blir verklig och manifesterad i våra relationer och speciellt i våra sexuella relationer. Sex är ett sakrament, dvs ett yttre tecken på en inre nåd/andlig verklighet (Jag har skrivit mycket mer om detta här: Sex as a sacrament). Jag är tillika övertygad om att gud är både trans-gender och trans-sexuell. Gud är queer och som jag tidigare skrivit så tror jag att alla människor också är det. Så jag tycker det är dags för alla hetero personer att komma ut ur garderoben och bekänna vilken färg i regnbågen de har. 
 
Vår församling (där jag är pastor) välkomnar inte bara HBTQ personer utan bejakar deras sexualitet och uppmuntrar dom till att fortsätta vara de underbara människor gud skapat dem till att vara!
 
Stay Fabulous!
 
Ps. Är också aktivi i EKHO skåne, en plats för Kristna HBTQ personer
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0