Elin om pride



Pride. Precis som många andra så har jag inte riktigt hunnit sätta mig in i pridefestivalens anda riktigt ännu. Jag har aldrig varit på en pridefestival men skulle nog säga att jag är för pridefestivaler. Det finns många som säger att vi ska försöka smälta in i samhället och bli en del av det fast vi har en annan läggning än "vanlig". Men va? Jag fattar inte riktigt inte det. Bara för att man råkar vara homosexuell så är man ju inte ovanlig, det är ju ett heteronormiskt sämhälle. Vem bestämmer vad som är normalt och inte? Är det bara för att det är majoriteten som avgör vad som är vad och vad som är normalt eller inte. Jag tycker att man ska vara stolt över att vara homosexuell. Stolt för att man vågade ta steget ut ur garderoben och visa det för vänner, familj och så vidare. Stolt tillsammans med andra. Man behöver det stödet. Att man tillhör en community. Definitivt för. Jag är för. För att alla människor ska känna någon form av samhörighet eftersom samhället inte tillåter det. Och? - om vi väljer att göra en "överdriven" festival om våra sexuella läggningar, vi fick ju genomgå något som inte många andra fick genomgå, hela processen med att komma ut, samhällets alla konflikter, utpekningar och kategoriseringar. Ja! Och inte nog med det så träffar man ju såklart nya människor, knyter kontakter och få uppleva en otrolig stämning där alla är välkomna osv.

Jag har aldrig varit på en pridefestival som sagt men skulle gärna vilja ta del av köpenhamns pridefestival eftersom den ligger närmast om man bortser från Malmös lilla. Även Stockholm pride är ett måste.

/ Puss Elin


Kommentarer
Postat av: Virvelvindsflickan

Hade också velat besöka pride, låter fett kuuuul !

2012-05-30 @ 21:14:58
URL: http://virvelvindsflickan.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0