Izzy - Mobbning

Veckans tema: -Mobbning
 
Vad anser du om mobbning? Varför tror du det är så mycket mobbing i skola, jobba, internet osv?
Jag gillar inte mobbning alls och anser att man är en svag och patetisk människa när man mobbar andra. Ingen förtjänar att bli mobbad och jag förstår inte varför man mobbar andra! Det är bara hemskt och oacceptabelt. Detta är ett väldigt jobbigt och stort ämne och känsligt med för den delen. De som mobbar är svaga individer som måste kränka ner på andra för att de själva ska må bra! Jag antar att mobbning förekommer tack vare människan, alltså att vissa människor trivs inte med sig själva så dom måste hoppa på den som är svag och annorlunda. Jag tror att det är mycket som speglar in när det gäller mobbning och en del av faktorn är också media, samhället, normer osv. För det är ju "hemskt" att inte vara som alla andra och leva inom normens gränser. Nej usch och fy sådant kan vi inte ta så därför måste vi kränka ner på dem som sticker ut ur mallen. Sedan med internet så kan man göra nästan vad man vill och är man riktigt dator kunnig kan man mobba på and what not över nätet. På jobbet har jag ingen aning varför folk kan mobbas där men antar att det har med makt, egoism och kanske till och med kvinnor mot männ osv. Men på de ställena jag jobbat på så har det inte förekommit någon mobbning och har det gjort det måste det varit totalt under radan.
 
Hur långt ska det gå innan mobbningen stoppas? Har det redan gått för långt gällande mobbning?
Det borde inte få gå alls enligt min åsikt och det borde stoppas redan vid första gången någon utsätts för mobbning, för mobbning sätter sina spår och vissa blir så pass skadade att dem tar livet av sig och det är verkligen inte okej någonstans! Helt klart har mobbningen gått för långt och det är så otroligt svårt att stoppa mobbing för tack vare internet så följer mobbarna med de utsatta hem också, de finns där dygnet runt. Mobbing är ett så pass stort begrepp och allvarlig sak att ha och göra med och ibland är det svårt att veta helt exakt vart gränsen går. Det kan utvecklas till krängningar och visst mobbning i sig är kränkningar men nu tänker jag mer på straff och sådant. Så i min mening så har det redan gått för långt och man borde ha mer resuser för de utsatta och försöka att stoppa mobbningen. Har du vittnat/varit med om någon som varit öppen gay och blivit mobbad? Jag kan inte komma på att jag varit med om att någon som är öppet gay blivit mobbad men varit med när någon blivit utsatt för mobbning och jag såg hela händelseförloppet. Men denna personen blev inte mobbad för dennes läggning utan för andra saker. Minns inte riktigt vad det var men det spelar ingen roll för mobbning som mobbning och det är lika hemskt vad det än gäller! Sedan har man ju själv varit utsatt för mobbning tack vare ens läggning...
 
När du gick i skolan hade du kommit ut då? Blev du utsatt för mobbning?
Jag började bli mobbad dagen jag började i 3an tack vare att jag flyttat ett kvarte bort och rektorn på den nya skolan lät mig inte gå kvar på Johannesskolan. Det var så helvetet startade men det fanns även bra stunder även om de var få och jag sa också emot när andra i min umgengäskrets blev mobbade. Men på denna tiden blev jag inte mobbad över min läggning utan andra saker som jag inte direkt orka gå in på för det är så jobbigt, för det suger verkligen att bli mobbad och det sätter sina spår.. Jag kom ut i rätt så ung ålder så att alla visste ju redan min läggning och det var inte fören i 9an som jag blev mobbad för min läggning och för att jag var så öppen med den.. Jag hade precis börjat i en ny skola när jag började i 9an så jag kom till en helt ny klass på en helt ny ort, eftersom jag alltid varit öppen med min läggning så var jag det även här men det var inte lika uppskattat och jag blev illa behandlad och mobbad av de i min klass. Jag gick i den sämsta klassen man kan tänka sig och då jämför jag det med en av Malmös farligaste skolor (på denna tiden) och min klass jag gick i där som hade det värsta ryktet men till och med denna klassen var bättre än den klassen jag började på i den nya skolan. Tjejerna i klassen var bimbos (nästan alla), det var diviga, backstabbers osv, visst att jag tyckte om dem ibland och ville passa in med dem för att jag var som sagt den nya tjejen och inte som alla andra. Alltid jobbigt att börja i en helt ny klass där alla känner varandra bra och man själv känner inte en kotte.
 
 
Tjejerna var så rädda för mig och sa massor med sjuka saker och trodde jag var kär i dem och var rädda att jag skulle kolla in deras kroppar och typ antasta dem.?! De pratade bakom ryggen på mig och trodde inte att jag hörde vad dem sa men det gjorde jag! Det var bara tråkigt och jobbigt att dem höll på så som de gjorde, de var riktigt barnsliga och trodde fan att jag tände på alla tjejer i hela världen bara för att jag inte är straight. Man bara men eller hur, för jag vill ju verkligen knulla varenda kvinna jag ser, ALLTID... ehm ja haha de hade så störd syn på det hela och jag fick ta skiten för jag blev faktiskt sårade av dem.
Sedan det mest sjukaste var nog att det var dessa tjejerna som rå kollade in min kropp, som en dag när jag stod i duschen så kom en av dem in och såg mig stå där och hon rusar ut ur duschrummet och "viskar" omg Izza har rakad fitta... man bara vafaan sluta kolla på mig och vad fan spelar det för roll om hur min murra ser ut. Det var jag som kände mig mest utsatt och jag försökte ta allt med en nypa salt och bara skratta åt dem. Men efter denna händelsen så visste jag att iaf en av det här tjejerna spanade in mig as mycket och jag spanade aldrig in dem, eller jo en av dem men jag var inte den som rå glodde ihjäl mig. Men jag var typ förälskad i en av dessa tjejerna i gänget och hon var faktiskt en av dem som inte sa något, iaf inte så jag kunde höra och vad hon säger bakom stängda dörrar rör inte mig.
Det är de man hör och få reda på som gör ont och inte det andra.
Mitt sätt att handskas med detta var att ignnoerar dem och försöka att låtsas som ingenting. Men ibland fick jag spel och ställde dem mot väggen och av vissa av detta gänget fick man faktiskt ett förlåt och det känns ju alltid bra. Men detta har ändå satt sina spår och det var inte bara de i min klass som var på mig utan även andra på skolan jag gick i. Det var sjukt jobbigt och det tisslades och tasslades om allt, man fick höra både de ena och det andra om en och det var så satans jobbigt. Jag fick höra av någon att jag hade en sjukdom and what not men som tur är så hade man ju ändå några vänner som man känt sen innan och ibland gjorde vi allt för att reta gallfeber på de andra, typ vi kysstes framför dem och visade öppet upp kärleken mellan två tjejer.
Jag antar att tack vare att vi gjorde så orkade man med allt mer och man fick framföra sin åsikt och sin kärlek och tillslut så slutade de att prata om ens läggning, iaf så vitt jag vet och det är ju det som räknas, för som jag skrev innan det jag inte få reda på vad dem säger om mig spelar ingen roll för det kan inte såra mig. Tack och lov så var mobbningen på mig gällande min läggning inte så farlig och jobbig som den kan vara för vissa andra så jag anser ändå att jag hade tur i oturen och det har väl gjort mig lite starkare också. Men jag vet hur det är att vara mobbad på allvarligare plan men det var inte för min läggning utan andra saker och eftersom detta är en HBTQ blogg så tar jag inte upp mer om detta. Sedan är jag heller inte redo att skriva ut det för vem som helst att läsa...
 
 
Vad bör göras för att lyckas stoppa all denna mobbning som före kommer?
Det finns nog en hel del man kan göra för att stoppa mobbningen och jag vet inte vad för lösning som är rätt. Men man borde ha fler resuser och stödgrupper till de som blir utsatta för mobbning, man borde prata mer öppet i skolorna om mobbning och se till att det ej händer under skoltid. Föräldrarna till de som mobbar borde ta mer ansvar för deras barn och lära dem vad som är rätt och fel. Visst alla föräldrar som har ett barn som mobbar kanske inte kan se det för att man väljer kanske att blunda gällande sina egna barn. Men det borde ändå komma på tal och att man prata ut med den utsatta och även den som utsätter andra för mobbning. Som att den som mobbar får stöd via psykolog så att man kan försöka få reda på varför den gör det och kanske sätta stopp för att denna personen ska fortsätta mobba. Som sagt jag vet inte riktigt vad man kan göra men man borde göra mer än nu. Sedan är det ju fel att den som är mobbad alltid ska få byta skola, den har ju redan haft det jobbigt och sedan som salt på såren ska den få börja i en ny skola och ny klass och bara det är jobbigt i sig utan att man blivit mobbad. Jag vet inte riktigt mer vad man kan göra åt det men finnas där för varandra och om du ser någon bli mobbad så sätt stopp för det, visa att det inte är okej att mobba och att man bara är patetisk om man mobbar någon annan! Ta hand om varandra och försök att acceptera allas olikheter. Detta är ett tufft och svårt ämne och tyvärr lär mobbning alltid finnas kvar tack vare oss människor och vårt behov av vad det nu än kan tänkas vara..
 
Vet inte vad jag ska tillägga mer så jag avslutar detta inlägget nu.
Ha det bra alla och ta nu hand om varandra!

Kommentarer
Postat av: L

Människor kan vara hemska.
Hoppas det är bättre nu!

2012-11-27 @ 18:45:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0