Mobbning, mobbning, mobbning - Elin

Temat för veckan är som sagt mobbning och jag känner att jag ändå har en del att säga kring ämnet för att jag vid vissa tillfällen har blivit utsatt för det på ett eller flera sätt.

Vad anser du om mobbning?

Hemskt, finns inga ord för det egentligen. Det är så otroligt hemskt bara. Att utsatta, oftast en oskyldig individ, för något så nedbrytande, respektlöst och elakt. Detta kan ju leda till att personen mår så otroligt dåligt, får sämre självförtroende och blir psykiskt och kanske till och med fysiskt misshandlad vilket kan då leda till ännu fler hemskheter.

 

Varför tror du det är så mycket mobbing i skola, jobba, internet osv?

I skola så kan jag tro att det kan handla om många saker. När jag själv gick i skolan så vet jag att det fanns ett gäng i klassen som gick efter en "ledare" som för övrigt hade det ganska dåligt hemma och kände väl antagligen att hon behövde ta ut sin ilska på någon, oskyldig, eftersom hennes föräldrar aldrig var närvarande att få motattacker. Ingen aning. Men på internet är det ganska uppenbart eftersom det går att gömma sig bakom en datorskärm, slippa "face the victim" och se han eller hennes reaktioner till vad som skrivs. Jag tror att det är vanligare att syssla med mobbning bakom en skärm än framför någon i verkligheten. Alla människor har olika behov och jag tror att på jobbplatser och i skola så är det även fråga om att visa någon att man är bättre, starkare eller större än någon annan. Kanske till och med en fråga om hat eller dåligt självförtroende som döljs av ett elakt yttre. Svårt att ha en konkret förklaring till det hela. 

Hur långt ska det gå innan mobbningen stoppas?

Det bör stoppas vid första gången det sker, utan tvekan. 

Har det redan gott för långt gällande mobbning? 

Ja. Skolor runt om i landet har visat att de inte tar mobbning på lika fullt allvar om det inte inkluderar våld därför tycker jag att skolor och jobbplatser osv, borde fokusera på att eleminera den psykiska misshandeln som förekommer med hjälp av mobbning.


Har du vittnat/varit med om någon som varit öppen gay och blivit mobbad? 

Jag vet inte om det är någon som faktiskt har varit gay när de har blivit mobbade men jag vet om att det finns människor runt omkring mig som har blivit kallade för "Bög" eller "Lebb" som skälsord. Jag tycker det är fel att det är ord och förklaringar på människors sexualitet som missbrukas och blir förknippade med negativitet. Jag själv har aldrig råkat ut för det, istället så har jag kanske bara blivit kallad för "lebb" eller liknande av vissa människor på stan som inte uppskattar att det finns en frihet i Sverige som tillåter hbqt-människor på ett helt annat sätt än i många andra platser på jorden, med andra kulturella åsikter.


När du gick i skolan hade du kommit ut då?

När jag gick i 9an så hade jag bara kommit ut till mina närmaste vänner och då klassade jag mig själv som bi. När jag sedan började på gymnasiet så kom inte min sexualitet på fråga eftersom jag hade en pojkvän just då. Men när jag gick i 3an så var jag tillsammans med en tjej och var då öppen med min sexualitet. 

Blev du utsatt för mobbning?

Nej men ibland kunde det ske vid tidig skolgång, lågstadiet. Bytade klass i 5an och då slapp jag allt det.


Vad bör göras för att lyckas stoppa all denna mobbning som förekommer?

Flytta på mobbaren inte den som blir mobbad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0