Izzy - Gayikoner

Veckans tema är då gayikoner och jag känner så här att de jag tycker är gayikoner inte uppmärksammas alls.
För dem Nick-Kevin nämnde i sitt inlägg om veckans tema känner jag personligen inte att det är gayikoner, trots att media har gjort dem till det och för att dem talar om HBTQ osv. De som jag kan hålla med om är Cher, Madonna och Christina Aguilera men de är heller inga direkt som tilltalar mig men visst att dom gör bra saker osv, det är det ingen tvekan om.

Vad tycker du om gayikoner?
Jag har inget emot gayikoner och tycker det är bra att det finns och att man uppmärksamma folk om HBTQ och
oftast så brukar de ju vara så de som blir gayikoner oftast är förebilder och jobbar mycket för HBTQ's rättigheter osv. Så därför tycker jag om gayikoner, men trots att jag tycker om gayikoner känner jag att vissa inte borde få bli det. För i min mening så har de inget med hbtq att göra och ja de liksom passar inte in.

Vad anser du om att man kan vara gayikon utan att vara gay?
Det är helt okej att man kan vara gayikon utan att vara gay men för mig är det inte riktigt samma sak och har lika stort inflytande på mig. Som visa som utses till gayikoner som inte är gay känner jag bara .. meen ååh varför är denna personen en gayikon den tilltalar inte mig alls.
Alla känner vi ju olika och det är inget fel på det! För det är bra att straighta också står upp för HBTQ folket, för vi är ju alla lika värda och det är ju bra att alla kan visa att det är okej att vara den du är och älska den du älskar.

Vilken av alla gayikoner har påverkat dig mest?
Detta är en svår fråga hum, jaa vem vem men jag kan nämna några som har påverkat mig mycket men antagligen så känner ni inte till att de är/har varit gayikoner och för mig kommer de alltid vara de största gayikonerna i mina ögon. ^^ Jag nämner dem utan någon speciell ordning.

Ellen Degeneres har påverkat mig riktigt mycket, hon är cool, rolig och ja hon gör saker inom hbtq och verka totalt underbar. Hon är även snygg enligt min mening och jag har sett upp till henne i flera år. Hon gör bra saker och det får mig till att vilja göra bra saker också...
Joan Jett är en av dem som påverkat mig mest och hon är helt klart det vackraste jag någonsin sett. Hon har alltid stått upp för sig själv och var en rebell redan som 15 åring, hon är tuff, stark i sig själv, vegan, rebell.. osv. Allt detta får mig att våga ha den stilen jag vill ha och jag vet inte det är något med henne som påverka mig positivt och det är ju alltid bra! Men hon är verkligen en kvinna man inte skulle tacka nej till och som står
upp för sig själv och andra vilket är viktigt tycker jag. Så hon fick mig till att våga stå upp för saker och ting och inte skämmas för min läggning. När hon och hennes band blev kända var det inte alls vanligt med ett tjejrockband. Det var coolt och ja aah det bara inspierear mig totalt och hon visste
verkligen vad hon ville och så till att det blev så! Hon har kämpar glöd och gjorde allt för att lyckas och det tycker jag att man ska och jag försöker leva på det sättet. Ge aldrig upp..!

Samantha Foxx är också en av gayikonerna som påverkat mitt liv och jag var riktigt kär i henne när jag var liten haha. När jag fick reda på att hon var gay hoppade jag upp och ner av lycka! Hennes musik får mig att bli glad och hon är även med i många sammanhang gällande HBTQ som jag tycker är bra.
Sandy West en av tidernas bästa kvinnliga trummisar hon spelade i bandet The Runaways! Hon har påverkat mig genom att hon var brud och spelade trummor och det tycker jag var as coolt, plus så var hon as bra på det och jag ville också lära mig spela trummor sedan att jag inte gjorde de är en annan femma.
Men svårt att spela trummor när man bor i lägenhet och sådant, speciellt då jag inte skulle vilja spela digitala trummor för det tilltalar inte mig någonstans. Så hon är en av dem som fick mig att vilja spela trummor de andra nämner jag ej då de inte är några gayikoner. R.I.P Sandy, jag hade gjort vad som helst
för att få se The Runaways live med orginalbandmedlemarna men nu går det inte.. :(.
The Runaways!

Som ni antagligen märker så lär ni ju bara känna till en av mina gayikoner och inte direkt veta vem de andra är kanske? Men alla jag skrivit här har varit utsedda till gayikoner och betytt as mycket för mig och även för andra! Men det var flera, flera år sen de var stora gayikoner så därför kanske inte alla
känner till detta. Men som jag skrev lite längre upp gayikoner för mig som betytt något och som ger mig styrka och som har hjälpt inom HBTQ är ingen av dem nya som kommer. Iaf inte hittills men vem vet det kanske kommer att komma någon, man ska aldrig säga aldrig. Men just nu som läget ser ut så är det bara
de gamla som jag anser vara betydelsefulla för mig. Plus alla de gayikoner jag nämnt här är faktiskt HBTQ lagda och det är dem som betyder mest för mig sen varför det blivit så kan jag inte säga men ja det känns som att nu förtiden kan alla bli gayikon men förr var det inte lika enkelt och det var ju tabu att vara HBTQ...
Dessa kvinnorna har varit med ett tag i spelet om man säger så ;) haha.

Anser du att gayikoner förlöjligar homosexuellas rättigheter och skapar egna stereotyper?
Nä inte direkt, visst det finns de som gör det men det är sådana som jag personligen inte anser vara gayikoner men som kanske folk rösta fram som gayikoner eller som tidningarna osv påpekar är gayikoner för sakens skull. Men de flesta som är gayikoner gör inget som förlöjligar eller gör egna stereotyper, inte
vad jag har märkt precis, okej märkt på vissa.. men aah. Det är ju trots allt media som påverka mest känner jag, för de är typ så att människor tänker men jag läste detta i tidningen så då är de sant, mer eller mindre. Plus så överdriver media också en hel del, för det är ju inte gayikonerna som går ut och skriver
på nätet, tidningar osv om just detta och stereotyper. Ehm ja vad ska man mer säga?
Har nog inte mer att tillägga.
 
Det var allt för mig //
 
XoXo Izzy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0