Tolkningar och stereotyper skapta av samhället, Phineline.



Veckans tema är tolkningar
Jag tror att varför omgivningen har fått för sig att flator är "maskulina" och bögar är "femme" är pga stereotyper,
 (lägg märke till att när jag säger flator och bögar så är inte de orden negativtladdade.)
En stereotyp är en generalisering av en grupp människor som har tillagts vissa egenskaper, detta tyder på att människorna inte ser dem som egna individer med specifika karaktärsdag, utan istället som en grupp.
Så om en individ har sett fyra maskulina flator och fyra feminina bögar, så kommer den individen tolka det som att alla är sådana av fördomar.
Så vi är personen som i början sätter stämpeln på hur en grupp är ifråga, för vi är för lata för att lära känna en ny typ av människa. Utan vi låter tidigare erfarenheter påverka hur vi tror en person är huruvida.
Sen enligt mig, så finns det inget som heter maskulint eller femenint, men det är en helt annan diskussion som vi kan ta en annan gång. :)
 
Jag ser mig som flata, och jag klär mig som jag själv anser är bekvämt och känner för just den dagen.
Sen mina egenskaper är inte skapta efter en viss könsroll, jag beter mig och är som den personen jag har blivit formad till och valt till att vara.

Om ni saknar mig så når mig här; http://phineline.spotlife.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0