Izzy om kärlek!

Kärlek, ja hur ska man förklara kärlek. Kärlek är ett så stort begrepp och kärlek är ju en känsla.
Kärlek är en känsla som präglas av en stark ömhet och tillgivenhet. Kärleken kan vara riktad mot abstrakta ting som konst eller en nation, mot mer allmänna konkreta ting som naturen, kyrkan eller till mer specifika konkreta objekt som ens hem, ens husdjur eller en nära medmänniska, inklusive den egna personen. Kärlek i dess olika varianter är ett ofta återkommande tema inom litteratur, film och sång.
 
Man kan ha materiell kärlek, kärlek till sin familj, sina vänner, naturen, musik, sig själv osv, listan är lång.
 
Kärlek för mig, en liten lista:
  • Kärlek för mig är att säga till sina nära och kära vad man känner. Kramas med dem man tycker om (i förhållande och utan förhållande, vänner, släktingar osv).
  • Kärleken till djuren, jag älskar verkligen djur och tycker dem har störts värde.
  • Pussas är kärlek för mig, hålla handen med tex sina syskonbarn, sin partner, sina vänner osv.
  • Skratta tillsammmans med någon annan är kärlek för mig och det får mig att bubbla till.
  • Att vara ärlig är kärlek för mig och visst att kärleken kan göra ont men sanningen är alltid det bästa!
  • Kärlek är/kan vara ovillkorlig men inte i alla lägen. (dock funkar det ej för människor direkt, djur ger en så mycket kärlek, utan att själva vilja ha tillbaka något!)
  • Kärlek när man uppskattar varandra och kärleken man har till sig själv.
  • Att titta på stjärnor är kärlek för mig, jag älskar verkligen universumet och rymnden!
  • Kärlek för mig är materiella saker, för jag har kärlek till saker jag köper. En materiell kärlek då så att säga, det är en sorts kärlek.
  • Kärlek är att ha sex med någon man tycker om, älskar, eller någon man har attraktion till och en "köttlig" kärlek emot.
  • Familj, vänner, djur, saker, känslor, naturen, jorden, universum, musik, film osv.
 
 
Kärlek till den egna personen, - narcissism – kan av omgivningen ses som något negativt, där egenkärleken kan ta sig uttryck i handlingar som ökar det egna välståndet eller välmåendet på andras bekostnad. Det finns även en mildare form av egenkärlek där personen unnar sig en del av det goda i livet, utan att brista i respekt eller empati inför medmänniskorna. Sådan egenkärlek är kopplad till en god självkänsla, vilket i sin tur är viktigt för att kunna visa kärlek – att ge ovillkorligt.
 
Förälskelse kallas den intensiva inledningsperioden av ett kärleksförhållande. Att bära kärlek eller förälskelse som inte är besvarad av motparten kallas olycklig kärlek. Att visa kärlek mot något kallas att älska.
 
Kärlek skulle kunna definieras i fyra olika former: eros (grekiska), agape (grekiska), philia (grekiska) och libido (latin).
  • Eros är en kärleksgud i den grekiska mytologin, och symboliserar den romantiska och lidelsefulla kärleken, kärleken som aldrig mognar och växer upp. Eros motsvarighet inom den romerska mytologin är Amor, även kallad Cupido. Eros gestaltas symboliskt ofta som en bevingad barngestalt – en erot, även kallad amorin eller kupidon.
  • Agape:Står för den förutsättningslösa kärleken, den självutgivande formen av kärlek och har ingen sexuell underton eller överton. Agape står också för hur (den kristna) Gudens kärlek är gestaltad i relation till människan, och hur människor ska älska Gud och varandra. Den latinska motsvarigheten är Caritas; den oegennyttiga kärleken uttryckt i handling.
  • Philia: Står för syskonkärlek (utan erotisk eller sexuell underton). Philia är ett begrepp för kärleken till sina släktingar, blodsbandet.
  • Libido: Är den sexuella och fysiska kärleken, vår könsdrift. Sigmund Freud benämnde den energi, livsdriften, människan fick ur sin könsdrift med det latinska ordet Libido. Motsatsen och komplementet till libidon var enligt Freud dödsdriften, Thanatos. Thanatos är aggressionen, den självdestruktivitet som vänds utåt mot andra.
Känslan av kärlek / att uppleva kärlek:
- Det är olika från person till person och alla känner vi ju olika inför kärleken. Kärlek för mig är svårt och beskriva och det finns inga "rätt" eller "fel" gällande hur man upplever känslan kärlek. För alla upplever vi ju den olika. Kärlek kan få en till att rodna, känna lyckorus, blir varm i hela korppen, får fjärilar i magen, tryck i bröstet osv. Man kan känna olika saker på en och samma gång, det blir lite som kärlek kaos inuti en men på ett bra sätt. Sedan kan ju också kärlek vara jobbig, som tex: när man är kär i någon och den ej känner samma sak. Då gör det ont i en, man känner sorg, saknad och det är bara jobbigt och all den positiva kärleken försvinner och känslorna blir till det negativa istället för det posetiva som kärleken kan visa sig i också. Visa av oss kan bli blyga när vi är kär i någon och ha svårt för att visa kärleken till den personen ( /personerna).
 
 
Så en sammanfattning: Kärlek för mig är en känsla, ord, upplevelse osv. Kärlek kan visas i olika sätt, nivåer ect. Jag älskar kärleken och kärleken är viktigt. Jag tror på kärleken trost att den ibland inte går som man vill osv. Man kan bli sårad, såra andra men kärleken övervinner allt. Jag tror helt hundra på det. Visst att jag vissa dagar känner att nej kärlek finns fan inte men det är bara negativt tänkande och det slutar alltid med att kärleken vinner. Jag har haft både kärleksfulla, underbara kärleksrelationer men jag har också haft riktigt kassa kärleksrelationer, som vi ej behöver gå in på men som jag bearbeta för fullt just nu. Trots att man blivit sviken många gånger så ska man våga ta chansen att få uppleva kärlek igen, spelar ingen roll om det är gällande i vänskap, förhållande osv. Våga chansa för det är värt det! Vem vet man kanske missar sitt livs kärlek om man bara gå runt och är rädd för kärleken, att man liskom flyr från den. Ja jag vet inte riktigt mer vad jag ska skriva om temat kärlek!? Mer än att kärlek är det vackraste som finns, det starkaste och kärleken kan övervinna allt. Om kärleken varit president så hade inget ont hänt!
Peace alla och ta hand om varandra! Glöm inte att kramas och visa uppskatning till de du tycker om. Behandla andra som du själv vill bli behandlade.
 
Puss och kram // Izzy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0