Frågestunden med KiWi

Det är Söndag, då är det dags för KiWi att blogga <3. Veckans Tema är Frågestunden, ni har fått lite mer än 1 vecka på er att ställa era frågor och här kommer mina svar;

Första frågan kommer från Cim:

  • Hur ser andra på "gayvärlden"? Hur uppfattar andra o du själv hur de är?:

Svar: Hallojsan Cim! ^_^. Min åsikt om andras syn på gayvärlden är faktiskt långt ifrån en schysst syn. Nu drar jag ju inte alla över samma kamm, men i metaforisk mening, tänk så här; om du är hetero och du har tänkt på gayfolk i något sammanhang, har inte alltid sex kommit upp på tal? Andras syn på gayvärlden är snuskig, lyxig, & glamourös.
Folk som jag känner som haft denna synen har oftast ändrat sin uppfattning när de börjat umgås med gay-folk. Vi är precis som alla andra, om inte mer ödmjuka och öppna, och nu drar jag inte allt gayfolk över samma kamm heller. Det är omöjligt då varje människa är sin egen individ. Men eftersom det än idag anses som onaturligt med samkönat sex så blir det genast en snuskig och oschysst syn när något om gayvärlden kommer på tal.


Nästa fråga kommer från: Jonathan (Alias):


  • Mitt namn är Jonathan (Inte mitt riktiga namn). Jag lever i en by där mina klasskamrater/skolkamrater skojar och hatar allt som har med homosexuallitet att göra. Det finns bara 1 skola i min by. Jag brukar hänga med i svängarna, jag vill inte vara utanför. Jag är själv bög, jag klarar knappt av att duscha med mina klasskamrater. Där är en kille som som jag tycker är jättesnygg och charmig och jag blir så till mig att den står.
    Jag misstänker att han är lagd åt mitt håll, antingen bi eller bög.
    Hur hanterar jag detta, ska jag försöka prata med honom? Hur kommer jag ut ur garderoben? Ska jag komma ut ur garderoben istället för att prata med honom? Jag vågar inte ens prata med min kurator om detta.
    Tack på förhand:

Svar: Hej Jonathan,
Det är en tråkig berättelse du gav, och jag kan relatera till 100 %, jag vet hur det känns.
Hade jag varit du så hade jag försökt prata med dina kompisar lugnt, småsteg till att få dem att ändra på deras syn. Dra en liten rackare för dem, som t.ex berätta för dem:
En klass på 20 personer har 1-2 personer som är gay eller bi. Tänk om det är någon av oss, vi känner varandra, och jag har tänkt efter: Jag tänker inte vända min kompis ryggen bara för att han skulle vara gay: Så länge vi fortsätter med gayskämten och nedvärderingarna så kan ni se mig som borta. Jag har ingen lust med detta trams.
Det är en väldigt svår situation, eftersom jag inte känner dig eller din personlighet så vet jag inte vilket tips som passar dig bäst. Men detta är vad jag önskar att jag hade gjort när jag gick i skolan. Att komma ut ifrån garderoben är både lätt och det svåraste som går att göra, jag har ingen bra erfarenhet med att komma ut ur garderoben då jag aldrig fick chansen att göra det riktigt. Men hade jag varit du idag så hade jag minsann mitt i en diskussion om någonting annat hostat ut att jag är bi, eller pratat med min lärare om det först. Jag tycker att du ska komma ut ur garderoben istället för att komma ut för endast killen du är intresserad av, men som sagt baby steps, visa din ovilja att nedvärdera om gayfolk.
Detta är det bästa svar jag kan ge dig, jag hoppas att det lönar sig :)

 

 


Nästa fråga kommer ifrån Jen:

  • Min kille är homofob, och jag har jättemånga kompisar som är homosexuella etc, så hur lyckas man vända en homofob till att vara acceptabel jämnt emot homosexuella?

Svar: Hej Jen, att lyckas vända en homofob är nog inte det enklaste. Det är nästan samma sak som att få en hårdrockare att gilla opera. En homofob kommer nog alltid vara homofob, MEN, man kan lätta på trycket för dem. Kör till med en hemmafest och bjud dina homokompisar. Om dina kompisar är respektabla och beter sig normalt så tror jag att din kille kommer bli allt mer bekväm och acceptera homosexuellas exsistens mer. Men som sagt så tror jag aldrig att man fullkomligt kan bota en fobi. En fobi kommer alltid sitta där, men det går att "trappa ner" fobin.

Zäta har ställt frågan:

  • Varför är en grupp homosexuella nästan alltid mer dramatiska än vad straight grupper är?

Svar: Zäta jag anser att din fråga är den svåraste, men en perfekt fråga, för det är en fråga jag ställt mig själv många gånger och jag har aldrig funnit ett perfekt svar, men jag försöker prata med min hjärna och komma fram till ett vettigt svar:
Ett gäng med tjejer är oftast mer dramatiska än vad ett gäng killar är, men ett gäng killar är ofta uppstöddiga och kaxiga, så de blir minst lika mycket drama där. Kombinera detta med homosexuella som är fulla av energi, åsikter och glamour så blir det one big oscar performance drama movie. Lets face it 90 procent homosexuella är mer på än vad straighta är. Det blir lätt mycket mer drama.

 

 

Det var de frågorna som vi fick in, kanske blir det fler nästa gång? But till then: Auf Wiedersehen ^_^, vi hörs om en vecka.

♥Behöver du en hjälpande hand?  Du får gärna kontakta mig på Facebook eller via mail♠:
[email protected]
Nick-Kevin Forssander


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0