Izzy - Human trafficking

- Human Trafficking
 

Då var det dags för veckans Tema och det är Human Trafficking. Detta temat var väldigt svårt för mig att skriva om för jag tycker det är hemskt och det finns så mycket att skriva men ändå så lite man kommer på. Så är det iallafall för mig. Jag kanske upprepar mig en del i min text men finns typ inte mycket mer för mig att säga..
Eller det finns så klart as mycket att säga men orden kommer inte fram.
 
 
Human trafficking is the illegal trade of human beings mainly for the purposes of commercial sexual exploitation or forced labor. Other purposes can be extraction of organs, or tissues or even surrogacy.
 
Human Trafficking is a crime against humanity. It involves an act of recruiting, transporting, transfering, harbouring or receiving a person through a use of force, coercion or other means, for the purpose of exploiting them. Every year, thousands of men, women and children fall into the hands of traffickers, in their own countries and abroad. Every country in the world is affected by trafficking, whether as a country of origin, transit or destination for victims. UNODC, as guardian of the United Nations Convention against Transnational Organized Crime (UNTOC) and the Protocols thereto, assists States in their efforts to implement the Protocol to Prevent, Suppress and Punish Trafficking in Persons (Trafficking in Persons Protocol).
 
  • Vad anser du om human trafficking?
Jag tycker det är helt sjukt och jag finner verkligen inga ord som kan beskriva det helt. Det är svårt att sätta sig in i hur människor som håller på med sådant här tänker och jag undra vad fan är deras problem?
Jag kan verkligen inte förstå hur man kan göra så här mot någon levande varelse, det är helt absurt. Ja jag tycker inte alls om det och jag önskar att ingen ska behöva uppleva något sådant här, det är bara så stört.. eeh ja jag finner inga ord.
 
Detta ämne är ett väldigt stort och känsligt  för alla och det känns inte som jag kan förmedla hur jag känner.
Dels är jag inte så insatt i det och jag gillar inte alls att läsa om det eller något för jag tycker det är så hemskt och jag mår bara dåligt av det. Jag skärmar av mig från det och försöker att inte tänka på det men man kan aldrig komma undan det helt. Det är hemskt, elakt, ondhet, stört, känslokallt, utnyttjande... ord som jag kom och tänka på just nu bara sådär rakt av.
 
Jag kan inte föreställa mig hur det är för dem som råkar ut för detta och jag bara önskar att det stoppas, för det är inte okej någonstans, har aldrig varit det och kommer heller aldrig att vara det.
För mig är det bara helt stört, sjukt och ja jag vet inte vad, jag mår illa bara tanken av det.
Jag försöker samla mig och mentalisera men det går inte, jag förstår inte det helt enkelt..
Därför är jag emot detta för jag kan inte acceptera det och det är fel, finner inget moraliskt i det. Sedan
är jag ju en sådan människa som tycker man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad osv.
Man gör helt enkelt inte så här mot/med någon annan levande varelse, det är allt jag kan säga.
 
  • Hur tror du att man ska kunna lyckas stoppa detta?
Jag vet faktiskt inte hur man ska lyckas stoppa det för det känns som hur man än gör så kommer de som håller på med detta att lyckas fortsätta på något sätt.
Men jag antar att det är som med allt annat att man får vara uppmärksam, anmäla om man misstänker att någon blir utsatt för det eller om man vet någon som är utsatt för det.
Hum ja vad kan man mer göra åt detta?! Finns ju en hel del man kan göra men sen om det funkar att stoppa det är en helt annan fråga.
Men ja vara uppmärksam, anmäla, sprida ut information om ämnet och få folk till att öppna ögonen.
För det är ju inte okej! Uppmana folk till att anmäla och hoppas att folk verkligen anmäler och att dem får tillbaka vett i huvudet och slutar upp helt enkelt med sådant här.
Tyvärr kan pengar förstöra så satans mycket så det finns inte. Sätta dem ansvariga i fängelse är ju helt klart en viktig sak också som inte nämnt. Spara bevis and what not och lyckas få dessa idioter fängslade, dömda för sitt brott dem begår.
 
 
Här nedan är en nyhet jag hittade på youtube om just detta ämnet dock hittar jag inte resten av inslaget :(.
Och jag har tyvärr inte orken till att leta mer har letat ett tag men ja orken infinner inte sig då jag är sjuk tyvärr.
 
 
Tänkte skriva lite om detta klippet också.
Det är helt sjukt att sådant här händer och det är as bra att en som varit utsatt för detta vågar ställa upp och prata om vad som hänt. För det måste som sagt uppmärksammas och det är otroligt vågligt av henne att hon vågar berätta sin brättelse. Men de behövs och vem vet kanske någon som ser detta på nyheterna i USA våga anmäla någon som dom misstänker blir utsatt för detta.
Helt sjukt att mobbning kan leda till att man känner sig tvungen till sådant här. Man är så utsatt när man blir mobbad och i många fall så söker man till någon som förstår en, eller uppskattar en, visa uppmärksamhet och det kan leda till många farliga saker, som i hennes fall att hon litade på denna killen som var vuxen och äldre än henne. Jag hoppas att han får sitt straff, det är synd att jag inte hittar mer klipp om just denna historien men kanske jag gör en dag när jag har mer tid och ork att leta upp den. För jag vill veta vad som händer sen och ja jag vill se hela inslaget.
 
Nej nu orkar jag inte skriva mera men här var lite tankar och åsikter från mig angående detta ämnet som är veckans tema. Riktigt svårt som jag nämnt innan men känns som jag fått med en del av det jag ville ha sagt.
Så jag avrundar här och säger en sista gång; detta är ett riktigt känsligt ämne och jag har inte så mycket att säga om det mer än att jag avskyr det, tycker det år sorgligt, hemskt osv.
 
Men ta hand om varandra! Behandla andra med respekt och ta ingen förgiven!
Sluta hata och börja älska istället!
 
Många kramar till er och hoppas ni har en trevlig helg!
 
// Izzy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0