Izzy svarar på era frågor.

  1. Hur ser andra på "gayvärlden"? Hur uppfattar andra o du själv hur de är?
Jag kan ju inte svara helt hundra hur andra ser på gayvärlden då jag är jag och ser det på mitt sätt.
Men det finns ju många som ser oss som normbrytare och anser att det är fel att vara "gay". Men så är inte fallet! Jag tror att de ser oss på fel sätt och oftast är folk rädda för andra som är annorlunda och inte går genom normen och är som alla andra.
Sedan är det ju också så att andra tror ju att gayvärlden är som stereotypen inom gayvärlden är men så är inte fallet.  Jag kan tänka mig att andra tycker att vi är dramaqueens, att det är mycket droger inblandade och att alla knullar med alla, detta är iaf saker jag fått höra av andra människor men ja för min del är det ju fel. Jag anser att det både finns allt sådant i hetrovärlden och gayvärlden. Man uppfattar saker man inte förstår sig på som fel/onormalt och det kan också göra så att man blir rädd för det som inte är
"vanligt" och som inte går inom normen.
Jag tycker att gayvärlden är helt okej visst att det finns sina förr och nackdelar men så är det med allt.
Plus att i gayvärlden är man mer utsatt då man kan få skit för att man är den man är, alltså att man blir mobbad av homofober osv.. listan är lång.
 
  1. "Mitt namn är Jonathan (Inte mitt riktiga namn)Jag lever i en by där mina klasskamrater/skolkamrater skojar och hatar allt som har med homosexuallitet att göra. Det finns bara 1 skola i min by. Jag brukar hänga med i svängarna, jag vill inte vara utanför. Jag är själv bög, jag klarar knappt av att duscha med mina klasskamrater. Där är en kille som som jag tycker är jättesnygg och charmig och jag blir så till mig att den står.Jag misstänker att han är lagd åt mitt håll, antingen bi eller bög.
  • Hur hanterar jag detta, ska jag försöka prata med honom? Hur kommer jag ut ur garderoben? Ska jag komma ut ur garderoben istället för att prata med honom? Jag vågar inte ens prata med min kurator om detta.Tack på förhand"

Hejsan "Jonathan" jag vet inte hur gammal du är och hur pass känsligt det är för den här killen att du bara säger rakt ut så hade jag varit du hade jag försökt att prata med honom och först och främst blivit vän med honom, för ju närmare kontakt ni har blir det lättare för dig att ta upp hans läggning.
Sedan kan man ju också göra som så att du fråga ut honom på en dejt helt enkelt och se vad han säger! Jag tycker att du ska göra det som känns rätt för dig. Men som sagt bli vän med honom ta reda på vad han gillar osv och överraska honom med något skoj! Lycka till med killen!

- Att komma ut ur garderoben kan vara olika från person till person som för tex mig så var det hur lätt som helst och det var heller ingen stor sak som det kan vara i vissa fall. Man behöver ju inte komma ut till alla på en och samma gång, som tex börja med dina närmsta vänner, familjen och sedan när du känner för det vara helt öppen med det. Men som sagt man ska göra det när man känner sig redo!
Så jag tycker att du ska pröva dig fram och ta små steg i taget och göra det i din takt som du känner är bra för dig. Hoppas att du får lite svar i det jag skriver men eftersom jag aldrig själv varit i din sits precis så blir det lite svårt, för jag har ju alltid varit öppen med min läggning!

  • Varför är en grupp homosexuella nästan alltid mer dramatiska än vad straight grupper är?
Enligt min åsikt så tycker jag inte att det är mer dramatik i en homosexuell grupp än vad det är i en straight grupp men klart att det fins men det finns dramatik över allt och det har ju inte med ens läggning att göra utan det har ju mer att göra med vad man har för personlighet. Jag vet inte riktigt vad du som skrev denna frågan hänger i för kompisgäng men det är typ ingen drama i min umgängeskrets, visst att det händer ibland men det händer lika ofta i kretser där de är mest straighta så enligt mig så har det inte med ens sexuella läggning. Jag tycker inte att ens sexuella läggning har något med att  göra om det är mer drama eller inte, för det är som sagt personligheterna som speglar in och hur man är uppväxt, för mig är det så många faktorer som
hör till.

  • Min kille är homofob, och jag har jättemånga kompisar som är homosexuella etc, så hur lyckas man vända en homofob till att vara acceptabel jämnt emot homosexuella?
Det kan vara riktigt svårt att få homofober att acceptera homosexuella men det bästa är väl att du snackar med honom och verkligen fråga ut honom om varför han tycker som han tycker och öppnar upp hans ögon. Ge dig inte och prata ut om det och snacka med honom och dina homosexuella kompisar så kanske han kan öppna sig mer och blir mer öppensinnad. Sedan finns det ju de som alltid kommer att vara homofober och det är tyvärr inte något man kan göra något åt. Men försök att öppna upp hans sinne och få honom till att inse att det inte är något fel. Vet inte riktigt hur man ska göra mer än  att ställa dem mot väggen och snacka ut om det och sådant. Lycka till!
 
Hoppas att ni har fått någerlunda bra svar på det ni undrade!
Ta hand om varandra!
Kramar! // Izzy

Kommentarer
Postat av: Jonathan

Tack för ditt svar, det är hjälpande, man får lite mer mod när man får höra från andra :)
Jag är 15, går i 8.e klass förresten, glömde säga det :)

2013-01-06 @ 16:01:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0